2016. február 10., szerda

Gyapjú? A tökéletes pelenka külső!


"Segítséget szeretnék kérni. Eddig még nem találtam meg azt a pelenka külsőt, ami kibírná az éjszakát. Hogy mit használtam eddig? PUL pelenka külsőt. Ja hogy van más megoldás is? A gyapjú? De azt nem lehet mosni, vagy csak nagyon nehezen...."

És még folytathatnám ezt a kis párbeszédet, amit oly sokszor hallunk a mosható pelenkával pelenkázó szülőktől.

Sajnos a gyapjú pelenka külsőkről sok téves információ kering a köztudatban. A gyapjú külső úgy tűnik, hogy egy igazán rejtélyes típusa a pelenka külsőknek. Általában kevesen ismerünk olyan szülőket, akik használják ezeket. Ennek ellenére mindenki azt hallja, hogy a gyapjú milyen bámulatos.

Nagyon sok a kérdés, amire a többség nem tudja a választ, vagy nem hiszi el amit hall: hogyan mosod ki a gyapjút? Ez nem túl macerás? Mitől vízhatlan, főképpen ha kötött? Mi az a lanolin? és a kérdések folytatódnak....

Őszintén szólva, nagyon nehezen álltam rá annak idején arra, hogy én is gyapjú pelenka külsőt kezdjek használni. De már az első hetekben kiderült, hogy nem találok olyan PUL pelenka külsőt, ami az én jól alvó kislányomon kibírt volna éjjelente 10-12 órát, kiázás nélkül. (tény, hogy idővel végül megtaláltam azt a pelenka külsőt is ami bírta a kiképzést, ez pedig a Bambinex egyméretes PUL külsője volt, így a későbbiekben váltogatva illetve hangulat függően használtam ezeket éjszakára)



Döntöttem, tennem kellett egy próbát a gyapjúval: tényleg igazak a mesék, tényleg olyan tökéletes tud lenni a gyapjú külső? Hát rászántam magam, és beruháztam életem első gyapjú külsőjébe, ami egy Disana tépőzáras gyapjú filc pelenka külső volt. Sajnos a gyapjú pelenka külsők sokkal nagyobb beruházással járnak, mert cseppet sem olcsóak, de aki megteheti, az bátran vágjon bele.

El sem akartuk hinni, de működött, onnantól kezdve nem volt éjszakai kiázás.

A gyapjú győzött, meggyőzött!


Tehát gyapjút kezdtünk használni és különösen éjjelre szerettük meg azt. És akkor jött a következő kérdés: hogyan tisztítsam, ápoljam, kezeljem? Mert ugye valljuk be, a gyapjú pelenka külsők nem igazán olcsóak, ha eredeti gyártótól vásároljuk (persze merőben más a helyzet ha igazán kreativ anyukának mondhatjuk magunkat, vagy rendelkezünk egy ilyen nagymamával - de erről majd később). És senki sem szeretné hetek alatt tönkretenni, csak azért mert nem vagyunk tisztában a gyapjú kezelésével.

Tapasztalatom szerint egy gyapjú pelenka külső mosása alkalmanként sokkal több időt vesz igénybe, mint egy PUL külső. Összességében viszont a gyapjút nem szükséges minden alkalommal mosni, így mégiscsak kevesebb időt kell ezzel töltenünk, mint a PUL tisztántartásával.

A gyapjút körülbelül havonta egyszer kell csak kimosni. Bizony, egy hónap alatt egyszer. Hacsak a baba kaki nem keni össze. És akkor valószínűleg elgondolkodsz magadban: de a gyapjú pelenka külső is pisis lesz, nem kellene mégiscsak kimosni a pisit??

Nos a lanolinozott gyapjú, mint mondtam, bámulatos anyag. A lanolin sóvá alakítja a pisit, úgyhogy a pisitől büdös reggeli gyapjú külső a nappali száradás alatt teljesen szagtalanná válik. Estére nem marad se kellemetlen szag, se pisis nedvesség.

Beledughatod az orrodat is és szagot nem fogsz érezni, csak a birkák "illatát" (saját tapasztalat: rendszeresen szagolgattam - na nem reggel a frissen levetettet, hanem este a kiszáradtat).



Mikor van a gyapjúnak szüksége mosásra?

  • Akkor, amikor bizonyos idő elteltével (általában 3-4 hét) a sok só lerakódás miatt idővel elkezd átpárásodni, picit átnedvesedni a gyapjú pelenka külső. de sosem fog még ebben az esetben sem tocsogni a pisitől. Ilyenkor maga az anyag is már kicsit merevebbé válik.
  • Akkor ha "balesetet" szenved, azaz kakis lesz.

Általában a gyapjú pelenka külsők méretezett típusúak, azaz ha a baba kinövi, meg kell venni a következő méretet. Ez valóban hátránya. Elvétve azért található olyan gyapjú pelenka külső is ami állítható méretű, azonban a gyapjú egy elég vaskos anyag, ezért az állítható (onesize) gyapjú külsők, az amúgy is nagyobb gyapjú pelenka csomaghoz képest, még nagyobb bugyrot fog képezni.

Zárszóként ismét saját tapasztalatomat szeretném megosztani. A lányomnál gyapjú fanná váltam. Amit csak anyagilag bírtam, mindenféle gyapjú pelenka külsőt kipróbáltam: ImseVimse, Wolwikkel Amsterdam, Disana, Mambless, Swaddlebees, Baby Beehinds, BabyIdea, Popolini, és még jó pár márka, amire hirtelen nem is emlékszem, plusz saját magam által kötött külsők, bugyik, skirty-k, legsek, stb.

Mindenkit csak biztatni tudok, tegyen egy próbát, megéri. A tisztításról és kezelésről pedig legközelebb mesélek :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha véleményed van, bátran írd meg :)